Leerling

Ik ga aan de slag met programmeren

Glazen bol in Hedy

Met de eenvoudige programmeertaal Hedy, kun je eenvoudig de stap maken van block coding (Scratch) naar scripting (Python of HTML). In deze opdracht zet je de eerste stappen, doorloop je level 1 en maak je in level 3 een glazen bol van een waarzegger.

Lees verder

Programmeer in LOGO

LOGO is een programmeertaal die eind jaren 60 van de vorige eeuw is bedacht.
Door het geven van commando’s laat je een schildpad over je scherm lopen.

Lees verder

Micro:bit projecten

Een micro:bit is een kleine maar krachtige microcomputer. Hij heeft diverse sensoren en 25 LED-lichtjes. Je kunt hem programmeren via een visuele codetaal op de gratis website makecode.com.

Lees verder

Ik ga aan de slag met maken

Pixelart

In deze les leer je dat een digitaal beeld is opgebouwd uit pixels en dat je met die pixels een tekening of afbeelding kunt maken of bewerken.

Lees verder

Ik ga aan de slag zonder computer

Ontwerp een website

Binnen deze activiteit leer je hoe je een website moeten ontwerpen. Je maakt nog niet de echte site maar je gaat nadenken over hoe deze eruit zou moeten zien. Dit is het allerbelangrijkste bij het maken van een website.

Lees verder

Roll a Robot

Met de activiteit Rol-a-Robot leer je wat een variabele is. Door met de dobbelsteen te gooien kies je steeds random voor een bepaald hoofd, lichaam, armen en benen. Zo bepaalt het toeval welke variabele je moet kiezen en hoe jouw robot eruit komt te zien.

Lees verder

Rubiks kubus

In 1974 bedacht de Hongaar Ernõ Rubik de puzzelkubus om in zijn lessen te gebruiken. Inmiddels zijn er meer dan 350 miljoen van deze kubussen verkocht. Om hem op te kunnen lossen moet je iets van algoritmes weten. In deze les leer je hoe je de Rubiks kubus op kunt lossen.

Lees verder

Knutsel je eigen computer

Door een computer in elkaar te knutselen met een sjabloon leren kinderen de basisbegrippen van een computer kennen. We starten de les met een memoryspel over computerbegrippen. De leerlingen kunnen dit eerst spelen met de kaartjes of op het digibord.

Lees verder